W jaki sposób zarejestrować domenę?
Rejestracja domeny to proces niezwykle prosty. Wpisz w okno wyszukiwarki, którą widzisz powyżej, wybraną nazwę domeny, aby sprawdzić czy jest ona wolna. Jeśli tak – załóż konto w Panelu Klienta i podaj informacje niezbędne do zarejestrowania domeny. Domeny podlegają domyślnie rocznym opłatom abonamentowym, płatnym z góry. Zazwyczaj przy rejestrowanej przez Ciebie domenie pojawi się także możliwość wyboru dłuższych okresów. Po dokonaniu płatności, zostaniesz Abonentem swojej domeny na opłacony czas. Ponieważ liczymy na długą współpracę, oferujemy atrakcyjne ceny za przedłużenie domeny na kolejne okresy. Abyś nie zapomniał o odnowieniu domeny i nie stracił jej, przed końcem okresu abonamentowego, przypomnimy Ci o konieczności jej przedłużenia.
Może się też zdarzyć, że po wpisaniu interesującej Cię nazwy domeny w okno wyszukiwarki, okaże się, że jest ona już zajęta. Wtedy podpowiemy Ci inne wolne nazwy domen, podobne do tej, która Cię interesuje lub podamy inne rozszerzenia dla wybranej przez Ciebie nazwy, jeśli będą wolne.
Jak wybrać nazwę domeny?
Wybierając nazwę domeny możesz kierować się np. nazwą swojej firmy, rodzajem działalności, którą chcesz prowadzić wykorzystując rejestrowaną domenę lub też nazwą produktów. Nie sugeruj się nazwami innych firm, nie próbuj ich naśladować, buduj swoją tożsamość w sieci. Pamiętaj, że chcąc odebrać klientów konkurencji, możesz swoich przekierować do niej. Dlatego pracuj nad własną marką w Internecie. Wybierając nazwę domeny zastanów się czy użytkownik ją zapamięta, czy nie pomyli z inną domeną, czy nie popełni błędów w pisowni (czasem dane słowo można zapisać w różny sposób, inaczej je zrozumieć, jeśli jest obcojęzyczne lub jeśli stanowi wyraz wymyślony przez Ciebie).
Warto wiedzieć, że posiadanie jednej domeny nie oznacza, że musisz mieć tylko jedną stronę internetową. Wręcz przeciwnie – możesz ich stworzyć wiele na subdomenach.
Jakie są rodzaje domen?
W zależności od tego na jakim rynku chcesz prowadzić działalność przy pomocy strony internetowej, warto odpowiednio dobrać rozszerzenie. Masz do wyboru:
1. polskie domeny krajowe – zakończone .pl – polecane szczególnie firmom prowadzącym działalność na terenie całego kraju;
2. domeny regionalne – to też domeny polskie, ale „wzbogacone” o dany region lub miasto np. wroclaw.pl, warszawa.pl; warto się nad nimi zastanowić, jeśli działasz lokalnie;
3. domeny zagraniczne narodowe – z końcówką np. .it, .ru, .at, .de - to propozycja adresowana zwłaszcza do firm prowadzącym działalność na terenie danego kraju; niektóre zagraniczne domeny narodowe posiadają jednak ograniczenia lub odmienne od polskich warunki rejestracji;
4. domeny europejskie – z rozszerzeniem .eu – polecane w szczególności firmom działających na rynkach europejskich;
5. domeny globalne – zakończone np. .com, .net – dla firm działających globalnie; niektóre domeny globalne posiadają ograniczenia lub odmienne warunki rejestracji np. domena .pro dedykowana jest zawodom licencjonowanym;
6. nowe domeny globalne – zakończone np. .shop, .tech, .bike – to także domeny globalne, ale branżowe; warto o nich pomyśleć chcąc zaakcentować swój udział na danym rynku, gdy planujesz lub prowadzisz działalność w kilku krajach lub po prostu nie znalazłeś odpowiedniej domeny z krajowym rozszerzeniem;
7. domeny IDN – to domeny zawierające znaki diakrytyczne (ą, ę, ź, ć, itd.) – pozwalają na dokładne odzwierciedlenie nazwy firmy lub działalności np. żółtybar.pl, ale musisz wiedzieć, że mają też swoje minusy. Po pierwsze - ludzie przyzwyczaili się do nieużywania polskich liter wpisując adresy stron internetowych oraz adresy e-mail (jeśli ktoś będzie miał taką domenę lecz pisaną bez znaków diakrytycznych, zapewne część Twoich klientów trafi do niego), po drugie - niektóre serwery pocztowe „gubią się” przy znakach narodowych.